forma.8

Włoskie studio MixedBag zadebiutowało na platformach PlayStation interesującą i bardzo wymagającą zręcznościówką pod tytułem Futuridium. Zaraz po jej ukazaniu się twórcy zaczęli informować, że pracują nad nową grą w zupełnie innych klimatach. Po niecałych trzech latach ciekawie zapowiadająca się forma.8 w końcu pojawiła się w PSN. Pora więc sprawdzić, czy warto było czekać tyle czasu na jej wydanie.

Wcielimy się w sondę, która, wraz z kilkoma innymi, została wystrzelona ze statku kosmicznego, by zbadać nową planetę. Niestety zrzut nie poszedł najlepiej i znaleźliśmy się w dość trudnym położeniu. Nie zostaje nam więc nic innego, niż rozpocząć wędrówkę po nieznanych ternach, by wrócić na macierzysty statek. I to właściwie tyle, jeśli chodzi o fabułę. Ósma forma nie wypowiada się, jedynie obserwuje. Ale trzeba przyznać, że twórcy przemyśleli jej wędrówkę, dzięki czemu odkryjemy ciekawe losy niektórych sond i sami dokonamy interpretacji tego, co mogło wydarzyć się na zwiedzanej planecie.

forma-1

Gra została stworzona w konwencji metroidvanii, i znajduje się w niej wszystko, czego można spodziewać się po tym gatunku. W związku z tym duży nacisk został położony na eksplorację, szukanie sposobów na otworzenie nowych dróg, powracanie do odwiedzonych już lokacji, walkę i zbieractwo. Na samym początku nasza forma nie potrafi nic, poza tym porusza się stosunkowo wolno, więc można odnieść wrażenie, że tempo jest ślamazarne, a gra trudna. Jednak z czasem odkryjemy inne sondy, które rozwiną nasze możliwości działania, jak tarcza i zastawianie min. Natomiast dzięki zbieranym artefaktom uda nam się dodatkowo ulepszyć posiadane zdolności. Każda z tych zdolności będzie niezbędna, by przetrwać, głównie starcia z lokalną fauną i florą. Żywe przeszkody są dość różnorodne i potrafią być naprawdę upierdliwe, a dodatkowo, wraz z powrotem do komnat, odradzają się. Oczywiście czekają nas też pojedynki z bossami, którzy może nie są specjalnie wymagający (po kilka prób na każdego), ale za to sposoby ich pokonywania są całkiem interesujące. Jeśli chodzi o samą eksplorację, do odwiedzenia otrzymaliśmy niemal pięćdziesiąt komnat, w których czekają różne wyzwania. Poza walką przyjdzie nam zbierać klucze, omijać lasery czy gejzery lawy, prowadzić kraba czy „toczyć” wybuchowy kamień. Warto też zaglądać w najróżniejsze zakamarki, ponieważ są w nich ukryte artefakty i zwiększające pasek życia kwiaty. Bonusowymi znajdźkami są klocki Tetrisa, które pomogą w zdobyciu istotnych przedmiotów. W trakcie podróży czasem przyjdzie nam też wysilić mózg nad rozwiązaniem kilku zagadek oraz tym, jak pokonać pewne przeszkody, np. swego rodzaju działo na linie.

forma-2

Oprawa wizualna jest bardzo klimatyczna. Grafika jest dość prosta, ale mimo tego twórcom udało się stworzyć bardzo interesujący i bardzo ładnie wyglądający świat, o czym przekonacie się, przeglądając screeny. Poza tym lokacje, które przemierzymy, są całkiem różnorodne, a tła niektórych miejsc pokazują ciekawy pomysł na cywilizację zamieszkującą planetę i jej rozwój. Gra chodzi płynnie, gdy już poruszamy się po lokacjach, ewentualnie z rzadka zdarzy się zobaczyć drobne przycięcie z racji doczytania zawartości. Samo przechodzenie pomiędzy komnatami też jest płynne, a troszeczkę dłużej trzeba poczekać tylko w przypadku góra pięciu. Część audio również jest pozytywną stroną produkcji. Utwory są klimatyczne, mają różne tempo i nie nudzą się z czasem. Podobnie jest z efektami dźwiękowymi – są dobrze dopasowane i w żaden sposób nie irytują. Dziwi mnie natomiast decyzja o braku opcji wyłączenia podkładu muzycznego. Czasem lepiej się gra bez niego, np. gdy się siedzi blisko kompa z włączoną własną muzyką zamiast w łóżku. Na plus zasługuje także podanie nam gry w języku polskim, choć wiele do tłumaczenia nie było.

forma-3

Wstęp zakończyłem wzmianką o czekaniu na wydanie. Zrobiłem to, ponieważ już pierwsze informacje o grze mnie zainteresowały, chociaż jakimś specjalnym wielbicielem metroidvanii, jako gatunku, nie jestem. I teraz, po ograniu, i nawet spatynowaniu formy.8, mogę spokojnie powiedzieć, że każdy, kto czekał, będzie zadowolony. Gra ma odpowiednie tempo eksploracji i sporo rzeczy do odkrycia. Projekty poziomów, rozstawienie przeciwników, bossowie, różnego rodzaju przeszkadzajki i elementy wymagające myślenia sprawiają, że gameplay jest różnorodny i wciągający. Oprawa audiowizualna z kolei tworzy bardzo dobry klimat. Ewentualnymi minusami mogą być: dość powolne poruszanie się sondy po zaczęciu gry, sporadyczne utknięcia (w moim przypadku dwa), bo nie widziałem, jak sobie z czymś poradzić; czy tak prozaiczna rzecz, jak brak opcji wyłączenia muzyki. Są to jednak drobnostki, bo w końcu i tak poruszamy się szybciej, a na zawieszenia zawsze znajdzie się sposób, chociażby nawet w internetach, gdy samemu się nie wpadanie na rozwiązanie. Z ósmą formą spędziłem około dziesięć bardzo przyjemnych godzin i mogę ją polecić każdej wstępnie zainteresowanej osobie.


Ocena: 9/10


Serdecznie dziękujemy MixedBag
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: MixedBag
Wydawca: MixedBag
Data wydania:
22 lutego 2017 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Funkcje crossowe: -buy i -save z PS4
Waga: 494 MB
Cena: 63 PLN

Gra jest również dostępna na Nintendo Switch w cenie 40 PLN.

Możesz również polubić…

1 Odpowiedź

  1. xaraxpl pisze:

    Zaciekawiła mnie ta recenzja . Jak skończę inne tytuły to na pewno sprawdze .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *