Skullgirls 2nd Encore

Bijatyki na PS Vita sprawdzają się naprawdę dobrze. Przynajmniej do czasu, aż nie trzeba zapamiętywać dziwnych kombinacji z użyciem gałek analogowych poruszanych pionowo, na skos czy zygzakiem w towarzystwie pięciu różnych klawiszy geometrycznych oraz przycisków L i R. Z takimi kombinacjami mieliśmy już do czynienia w serii BlazBlue czy Dengeki i nie inaczej jest w Skullgirls 2nd Encore. W związku z tym postanowiliśmy sprawdzić, czy Skullgirls może przyciągnąć także osoby okazjonalnie grające w bijatyki.

W grze zaimplementowano 14 grywalnych postaci, których krótkie historie poznamy podczas rozgrywania trybu kampanii. Napisałem „krótkie”, ponieważ jedna przygoda, po opanowaniu podstawowych combosów, trwa mniej więcej 15 minut na łatwym poziomie trudności. Dodam też, że już „Easy” jest dość wymagający i, choć jeszcze nie zginąłem, nieraz byłem bardzo blisko.

Filia Medici

Filia (16 lat) często pojawiała się w materiałach reklamowych (trailery, plakaty, wersja demonstracyjna). Jest córką członka mafii Medici (organizacji kontrolującej wpływy królestwa Canopy; posiada w swych szeregach największych opryszków), co wyróżniało ją wśród kolegów z klasy. W trakcie jej historii poznajemy ją w czasach, gdy straciła pamięć. W jej życiu pojawia się tajemniczy jegomość, Samson, któremu, chcąc nie chcąc, Filia musi zaufać. Co z tego wyniknie? Czy bohaterce uda się odzyskać wspomnienia lub może poświęci się czemuś ważniejszemu, przez co porzuci zapomnianą przeszłość? Aktorka głosowa:
Christine Marie Cabanos (ENG),
Ayana Taketatsu (JPN).
Carebella

Energiczna, błyskotliwa i pełna radości osiemnastolatka, która pragnie być w nieustannym centrum uwagi. Jest wielką fanką Beowulfa, jednej z legend wrestlingu. Swój urok i popularność zyskała, gdy została zabrana z sierocińca przez Vitale, jednego z członków mafii Medici. W dowód wdzięczności Carebella została jego służącą i spełnia każdy jego kaprys. Czy życie obok Vitale będzie bezpieczne? A co, jeśli ktoś zapragnie zapolować na niego? W międzyczasie Vitale nakazuje protagonistce użyć jej dynamicznych zdolności, by wykraść Life Gem z rąk Ms. Fortune. Aktorka głosowa: Cristina Vee (ENG),
Toa Yukinari (JPN).
Patricia “Peacock” Watson

Mieszkająca w Lab 8 trzynastoletnia dziewczyna z wyimaginowanymi przyjaciółmi jest jedną z najbardziej unikatowych postaci wspomagających (assist characters). Wyróżnia ją też ogromna bojowość i brak cierpliwości. Z jednej strony jest optymistyczną dziewczynką uwielbiającą serial „Annie: Girl of the Star”, z drugiej wykazuje się ogromną skłonnością do przemocy, co może być wynikiem jej tragicznej przeszłości. Jest niegrzeczna, ma zniszczoną psychikę, ale, mimo tego, nie atakuje jako pierwsza. Jej historię poznajemy, gdy jeszcze nazywała się Patricia Watson i była sierotą wykorzystywaną jako niewolnica. Jej ciało zostało okaleczone przez handlarzy niewolników, którzy wzięli ją do swojej „oferty”. Została uratowana przez Anti-Skullgirls Labs i zmieniona w biomechaniczny twór. Niestety jej psychika wygrała, przez co stała się groźną personą uwielbiającą nowe zabawki i malowanie czerwoną farbą z ludzkiej krwi. Aktorka głosowa: Sarah Anne Williams (ENG),
Tomoko Kaneda (JPN).
Parasoul Renoir

Parasoul (25 lat) w przeciwieństwie do swego zmarłego ojca-tyrana, jest sprawiedliwą, pracowitą, ale jednocześnie twardą kobietą. Młodzieńcze lata spędziła na walce, stając się osobą godną dziedzictwa ojca. Pod maską niewzruszonej przywódczyni kryję się osoba szlachetna i sprawiedliwa, która dobrze wie, co jest najlepsze dla jej królestwa i rodziny. Jako jedna z nielicznych protagonistek tej gry wykazuje żal, współczucie i smutek wobec cierpienia niewinnych. Siedem lat temu jej matka została Skullgirl, niszcząc niemal cały świat. Ta przeszłość sprawiła, że Parasoul z jeszcze większą determinacją chroni swój kraj i najbliższych. Niestety te dwa priorytety często nie szły ze sobą w parze. Podczas rozgrywania jej historii zobaczymy ją jako księżniczkę królestwa Canopy oraz lidera elitarnego oddziału wojskowego The Black Egrets. Aktorka głosowa: Erin Fitzgerald (ENG),
Rie Tanaka (JPN).
Ms. Fortune (Nadia Fortune)

Jest przyjacielską, ekstrawertyczną dwudziestolatką. Jest też innowacyjną i twardą wojowniczką, która używa głowy, dosłownie, przy pokonywaniu najpotężniejszych przeciwników. Wraz z gangiem Fishbone często kradnie mniej i bardziej wartościowe przedmioty. Jej historię poznajemy w momencie, gdy zostaje ostatnią członkinią Fishbone, gangu znanego też jako Złodzieje Dagonian. Ich ostatnia misja zakończyła się totalną porażką –  próba wykradnięcia tajemniczego Life Gem z Lorenzo Medici doprowadziła do serii brutalnych mordów. Teraz, ukrywając się w cieniu Little Innsmouth, Nadia próbuje pomścić swoich poległych towarzyszy. Aktorka głosowa: Kimlinh Tran (ENG),
Kana Hanazawa (JPN).
Carol “Painwheel”

Painwheel jest brana za demona już po pierwszym spojrzeniu a nią. Jej aparycja jest jednak bardzo myląca. Carol ma pełną kontrolę nad swoim umysłem i potrafi zachowywać się w odpowiedni sposób. Napędza ją nienawiść do ASG Labs, które zdeformowało jej wygląd. Z powodu przeszłości cierpi na niską samoocenę, choć mimo tego powraca do rodzinnego domu by stawić czoła jej rodzicom (już jako „potwór”) i poprosić, by przyjęli ją jako córkę. Niestety „rodzice” są przerażeni jej wyglądem i unikają jej, jak tylko mogą. Smutna Carol odchodzi, by zaraz stanąć naprzeciw Brain Drain. Wbrew pozorom Painwheel jest romantyczką, na dodatek wrażliwą – uwielbia kwiaty, spacery po plaży i zachody słońca. Po wygnaniu przez rodziców, zamieszkała w ASG Labs, gdzie, mimo nienawiści do nich, czuje się dość szczęśliwa. Painwheel to miła piętnastolatka, która pragnie normalnego życia. W jej historii poznajemy Valentine, która porywa Carol i doprowadza do ASG Labs, gdzie wszczepiono jej syntetyczne pasożyty Buer Drive i Gae Bolga. Tak zostaje przekształcona w potwora, choć jej dusza skutecznie walczy z ciałem i głosami, które próbują ją kontrolować. Aktorka głosowa: Danielle McRae (ENG),
Izumi Kiita (JPN).
Valerie “Valentine”

Niewiele wiadomo o antagonistce Valentine. Pewne jest tylko to, że przyłączyła się do Skullgirls z powodu niskiej samooceny i nadziei na uzyskanie kontroli nad Skull Heart. Dialogi pomiędzy Valerie a Parasoul wskazują, że znały się w przeszłości, choć nie ma nigdzie o tym oficjalnej wzmianki. Podczas jej historii poznamy jej służbę jako Skullgirl. Aktorka głosowa: Laura Post (ENG),
Asami Imai (JPN).
Double

Chodzą słuchy, że Double jest kobietą, ale oficjalna płeć tej osoby nie jest znana. Dotyczy to także daty urodzenia, grupy krwi, wzrostu czy wagi. Mieszka w Grand Catherdal, dlatego nosi habit. Double stworzona została przez Trinity i posiada kilka cech fizycznych każdego członka tej grupy. Podczas historii poznajemy ją jako łowczynię, która poluje na potencjalnych kandydatów, niszczy Anti-Skullgirls Lab 8 i wykazuje się nadludzką siłą. Aktorka głosowa: Charlotte Ann (ENG),
Nakae Mitsuki (JPN).
Sienna “Squigly” Contiello

Spokojna i wyrozumiała 28-latka. Bohaterka została dodana w formie DLC, ale wydanie na PS Vita zawiera komplet dodatków, więc jest dostępna od razu po zainstalowaniu gry. Aktorka głosowa: Lauren Landa (ENG),
Miyuki Sawashiro (JPN).
Ben “Big Band” Birdland

Kolejny bohater dostępny przez DLC, a w  vitowej odsłonie od razu. Jest to też pierwsza męska postać w grze (tym samym twórcy potwierdzili, że Double jest kobietą). Ben jest 49-letnim detektywem, który postanowił wykorzystać swe zdolności, by zatrzymać Skullgirls. Niegdyś pracował jako policjant i był jednym z naprawdę nielicznych, którzy nie dali się skorumpować. Mimo że utrzymuje, iż jest woli pokojowe rozwiązania, nigdy nie waha się zawalczyć o sprawiedliwość. Jest ojcem młodszych członków Anti-Skullgirls. Podczas całkiem ciekawej historii poznajemy jego losy jako detektywa. Rozpoczyna śledztwo w sprawie River King Casino, słynnej bazy członków mafii Medici. Zostaje tam niezbyt ciepło przywitany przez Carebellę. Następnie otrzymuje sygnał od Dr. Aviana i dowiaduje się, że Lab 8 jest pod ostrzałem wrogich napastników. Natychmiast przybywa na miejsce, jednak jest już za późno… Aktor głosowy: Rich Brown (ENG),
Tomokazu Sugita (JPN).
Fukua

Fukua była żartem Prima-Aprilisowym wprowadzonym przez twórców w kwietniu 2014 roku. Gracze jednak bardzo polubili tę (prawdopodobnie) 16-latkę, więc już w maju postanowiono zostawić ją w grze i nadać nieco barwniejszą przeszłości. W przeciwieństwie do innych bohaterek Fukua wykazuje nadzwyczaj sadystyczne skłonności. Niektórzy z jej znajomych twierdzą, że lubi walczyć i… poniżać swoich przeciwników. Jej historia przedstawiona jest w postaci snu, podczas którego protagonistka walczy z każdą postacią z gry. Aktorka głosowa: Christine Marie Cabanos (ENG).
Eliza

Eliza jest kobietą o nieznanym wieku, która uwielbia być w centrum uwagi. Zawsze dba o swój wygląd i jest bezwzględna wobec tych, którzy się jej sprzeciwiają. Jej historia rozpoczyna się pewnego poranka po nocy spędzonej w klubie nocny. Gdy z niego wyszła, spotkała Lorenzo i Vitale Medici. Zagrozili jej,  że ujawnią jej tajemnicę, jeśli nie odzyska dla nich czaszki. Carabella zostaje wysłana, by pilnować divy w jej nowej misji. Podróż po czaszkę nie będzie wcale taka prosta, jak się wydaje. Aktorka głosowa: Miechelle Ruff (ENG),
Chie Matsuura (JPN).
Beowulf

Niepokonany były zapaśnik, który przeszedł na emeryturę po wypunktowaniu ostatniego przeciwnika 32:0. Próbuje powrócić na scenę, jednak nie jest to proste. Podczas jego historii poznajemy trud, jaki musi włożyć w to, by ponownie stanąć na scenie, prośby o pomoc i zobaczymy też parę niespodziewanych zwrotów akcji. Aktor głosowy: Kai Kennedy (ENG),
Daisuke Ono (JPN).
Robo-Fortune

Robo-Fortune jest robotem pierwszej generacji, bardzo lojalnym wobec swojego twórcy, Brain Draina. Jest potężną siłą, której nie wolno nikomu lekceważyć. Robo-Fortune stworzony został na podobieństwo Nadii Fortune. Aktorka głosowa: Kimlinh Tran (ENG).

Ogólne zasady potyczki nie różnią się od innych mordoklepek – naszym celem jest dokopanie przeciwnikowi bądź grupie przeciwników, zachowując przy tym co najmniej 1% życia. Do walki możemy wybrać jednego, dwóch lub trzech bohaterów i walczyć przeciwko jednemu, dwóm lub trzem oponentom. Statystyki różnią się w zależności od dokonanego wyboru. Przy walkach 1v1, 2v2, 3v1 oraz 3v2 paski życia i zadawane obrażenia są na takim samym poziomie (100%). Przy walkach 2v1 oraz 2v3 życie podbija się do 115%, a zadawany damage do 130%. Przy potyczkach 1v2 oraz 1v3 nasze życie wynosi już 205%, a zadawane obrażenia 150%. Jak widać, twórcy skutecznie poradzili sobie z zachowaniem równowagi pomiędzy różnymi trybami pojedynków. Dzięki temu walka 3v1 (nas trzech przeciw jednemu nieszczęśnikowi) nie zawsze musi skończyć się naszym zwycięstwem. Wybór liczby bohaterów może mieć drastyczny wpływ na rozgrywkę, poza tym przy dwóch i trzech protagonistach odblokowane zostają specjalne ciosy drużynowe. Początkującym zalecam zabawę pojedynczym bohaterem, ponieważ posiadanie grupy zmusza do zapamiętania znacznie trudniejszych kombinacji oraz opracowywania specjalnych strategii, zwłaszcza przy bardziej wymagających przeciwnikach.

W Skullgirls 2nd Encore nie można się nudzić. Oprócz trybu kampanii z sześcioma poziomami trudności otrzymujemy możliwość zabawy w przetrwanie, tryb „Arcade” (walka z losowo generowanymi wyzwaniami), rozbudowany trening oraz dodatki. W treningu, oprócz walki z nieruchomym oponentem w celu nauki combosów, otrzymujemy wyjątkowo trudne „Trials” (wykonywanie określonych combo jeden za drugim, bez odpoczynku, każdym z głównych bohaterów na różnych poziomach trudności) oraz „Challenges”, gdzie znajdziemy różne wariacje bijatyki z limitem czasowym i innymi warunkami koniecznymi do zaliczenia wyzwania (np. obrażenia zadamy tylko udanymi, min. dwuhitowymi combosami). W dodatkach znajdziemy przepiękne arty, które będziemy odblokowywać wraz z postępem w trybie opowieści i w dodatkowych wyzwaniach. W grze znajduje się także specjalne wyzwanie „Marie 300%” podpisane jako „Spróbuj mnie pokonać!”. Ja spróbowałem i przekonałem się (czego w sumie się domyślałem), że kobiecina ma 300% więcej HP (udało mi się zabrać jej jakieś 10-15% przy pierwszym podejściu), 300% więcej siły i 300% więcej odporności. Jedyny jej słaby punkt to straszna ślamazarność. Ale co z tego, skoro ma potężne ataki dystansowe, którymi skutecznie nas odciąga od siebie?

To, co usłyszałem po uruchomieniu Skullgirls 2nd Encore, przeszło moje najśmielsze oczekiwania – do moich uszu dotarł wspaniały electro swing. Natomiast podczas potyczek przygrywają utwory z różnych gatunków: dynamiczny jazz, spokojny jpop, energetyzująca elektronika. W tle słychać było pianino, saksofon, puzon, klarnet, dźwięczne głosy… Tego nie da się opisać, to trzeba usłyszeć (tutaj możecie posłuchać fragmentów prawie wszystkich utworów, a nawet kupić ich pełne wersje)! Za udźwiękowienie odpowiadali tacy kompozytorzy, jak Vincent Diamante (Castlevania: Order of Shadows), Michuru Yamane (NightCry, Super Smash Bros, Bloodstained: Ritual of the Night, Castlevania: Order of Ecclesia, Castlevania: Portrait of Ruin), Blaine McGurty (Chrono Trigger, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Earthbound), Brenton Kossak i paru innych. Jak widać, przy produkcji pracowali sami wyborowi muzycy, więc całość jest w pełni przemyślana i brzmi świetnie. Na równie wysokim poziomie stoi oprawa graficzna. To ręcznie rysowane bohaterki, świetne artworki kipiące seksapilem, szkice towarzyszące podczas loadingów i, co równie istotne, żadnych spadków animacji przy nawet najbardziej dynamicznych starciach. W grze zaimplementowano aż 23 lokacje, a pośród nich znajdują się ulice miast, pomieszczenia industrialne itp. Pomysły na miejscówki może nie są zbyt oryginalne, ale ich wykonanie zasługuje na gromkie brawa. Widać, że graficy zadbali o najmniejsze detale.

Wolę bijatyki, w których mogę wciskać losowe przyciski i uzyskać tym sposobem jakieś ciekawe efekty oraz, przede wszystkim, pokonać przeciwnika (Mortal Kombat czy Injustice były dla mnie odpowiednie). Przy Dengeki, które wymagało konkretniejszych ruchów, bawiłem się całkiem dobrze, ale już BlazBlue dało mi trochę w kość. Skullgirls ma bardzo złożoną mechanikę i, wydaje mi się, że jest nawet bardziej skomplikowana niż w serii BlazBlue, której opanowanie to jedyny klucz do sukcesu. Uruchomiłem więc sobie trening i nie mogłem ukończyć pierwszego poziomu „Trial”, bo kazali mi wykonać pięć czy sześć combosów jeden po drugim, bez żadnej pomyłki i chwili odpoczynku. Po kilkudziesięciu minutach, pomimo bólu palców, udało mi się to wykonać i już wiedziałem, z czym mam do czynienia. Na szczęście tryb fabularny na poziomie „Easy” (drugi od dołu) pozwalał na lekką losowość wciskania klawiszy, ale przeważnie i tak traciłem sporo życia. Gra wręcz krzyczała: „Skoro chcesz walczyć na ślepo, będziesz miał losową szansę na zwycięstwo”. Same opowieści były krótkie, ale bardzo przyjemne. Do tego genialna oprawa audiowizualna i sporo seksapilu w artworkach sprawiły, że pokochałem Skullgirls 2nd Encore. Jasne, gra jest trudna, nawet bardzo, ale każde zwycięstwo daje sporo frajdy. Przydałoby się trochę więcej elementów dodatkowych (jakieś kostiumy czy bonusy do kupienia za wirtualną gotówkę, coś jak w Mortal Kombat), ale już obecna wersja jest dość solidnie napakowana. Warto też dodać, że vitowa odsłona posiada wszystkie DLC (dodatkowych bohaterów, historie, areny), także kupujemy raz, a dobrze. Najwięksi fani mogą również sięgnąć po japońskie wydanie pudełkowe, które zawiera angielskie napisy. Niestety cena jest dość spora, bo wynosi aż 200 złotych plus ewentualne koszty wysyłki. Na szczęście w PS Store często są promocje, ale warto wiedzieć, że już premierowa kwota jest warta rozwagi.


Zalety:

  • Wiele grywalnych postaci
  • Ciekawe scenariusze
  • Świetne udźwiękowienie
  • Przyjemna w odbiorze oprawa wizualna
  • Sporo dodatkowych trybów

Wady:

  • Może zniechęcić złożonością walki
  • Delikatne cięcia graficzne dla utrzymania płynności (miejscami lekko zamazane obiekty)
  • Fizyczny soundtrack dostępny tylko w japońskim wydaniu kolekcjonerskim

Fabuła: 8
Grafika: 8
Udźwiękowienie: 9.5
Gameplay: 8.5

Ocena: 8.5/10


Grę do recenzji dostarczył nam sklep

play-asia-banner-szeroki


Producent: Lab Zero Games
Wydawca: Autumn Games
Data wydania:
22 lipca 2015 r.
Dystrybucja: cyfrowa i fizyczna (japońska i azjatycka wersja posiada angielskie napisy)
Funkcje crossowe: -buy z PS4, -play z PS3 i PS4
Waga: 2GB
Cena: 104 PLN

Gra jest również dostępna na Nintendo Switch w cenie 104 PLN.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *