System oceniania

Od początku istnienia naszego portalu recenzje kończyliśmy oceną w standardowej dla większości branży skali 1-10. W zależności od preferencji autora tekstu pojawiały się tylko pełne liczby, dziesiętne były ograniczane tylko do połówek lub używał pełnego ich zakresu. Jednak zdarzało się też, że oceny wyrażonej cyframi nie było. Po licznych prywatnych dyskusjach na ten temat doszliśmy do wniosku, że dotychczasowy system jest przestarzały i przestał spełniać nasze potrzeby. Coraz częściej w naszych głowach pojawiało się pytanie: “Czy naprawdę wielką różnicę zrobi to, że zamiast 3/10 postawię 4/10?”. Albo co zrobić w sytuacji, gdy gra jest zaprojektowana bardzo dobrze, ale nie można jej polecić przez słaby stan techniczny? Albo gdy bawiliśmy się dobrze, lecz czujemy, że deweloperów było stać na więcej? Albo gdy fabuła pochłonęła nas pomimo absolutnie nużącego gameplayu?

Ostatecznie uznaliśmy, że system liczbowy jest w dzisiejszych czasach zbyt banalny i nie jest w stanie celnie podsumować niuansów związanych z ocenianiem gier. Dlatego, wraz z nadejściem roku 2021 oraz dziesięciolecia strony, postanowiliśmy zrezygnować z tradycyjnego systemu oceniania i zastąpić go nową, czterostopniową skalą. “OK, czyli po prostu zamieniacie 1-10 na 1-4?”. W dużym uproszczeniu tak, ale jest to znacznie bardziej skomplikowane i “2/4” nie będzie oznaczać tego samego, co do tej pory wyrażało “5/10”. Dlatego postanowiliśmy dokładnie opisać nasze nowe noty oraz zaprezentować ich wizualne oznaczenia:


Zakup obowiązkowy!
Co tu dużo mówić – jeśli zobaczycie taki napis pod jednym z naszych tekstów, to możecie być pewni, że recenzent po prostu zakochał się w opisywanym tytule. To ocena zarezerwowana dla naszych ulubionych gier, co oczywiście nie oznacza, że muszą być perfekcyjne w każdym zakresie. Nawet jeśli zauważymy jakieś problemy, to nie były one w stanie przyćmić reszty, i produkcja trafiła prosto w nasze gusta, dzięki czemu pozostanie w naszej pamięci na długo po wyłączeniu konsoli.


Polecamy!
W tej kategorii znajdziecie tytuły, które odebraliśmy jednoznacznie pozytywnie i zasługują na reklamę. Polecamy tą oceną gry, które naszym zdaniem wystarczająco spełniły nasze oczekiwania, korzystając z oklepanej formuły, lub zaskoczyły nas dobrze zaimplementowanymi i ciekawymi pomysłami na rozgrywkę.


Trudno powiedzieć…
Prawdopodobnie najszersza i najcięższa do podsumowania kategoria. Gry oznaczone w ten sposób nie są złe per se, ale z jakiegoś powodu wywołały u nas mieszane odczucia. Może być to wina irytujących problemów technicznych, miejscami nużącego gameplayu, niespełnionych oczekiwań lub zbyt wysokiej ceny premierowej. Czasami nawet jeden z pozoru nieznaczący element może zepsuć odbiór tytułu na tyle, że nie będzie go można polecić z czystym sumieniem.


Omijać z daleka…
Takie podsumowanie znajdziecie pod recenzjami gier, które naszym zdaniem są nie do odratowania. Zawieść mogła nas w nich rozgrywka, stan techniczny, oprawa audiowizualna lub (co jest bardzo prawdopodobne) wszystkie wymienione elementy jednocześnie. Ciężko nam znaleźć usprawiedliwienie dla zainwestowania w te tytuły pieniędzy i, co ważniejsze, czasu.