Unit 13

Pełna polska wersja językowa, 36 misji, codziennie dodatkowe wyzwanie i dziewięć różnorodnych lokacji z całego świata. Sześć klas postaci, tryb kooperacji, dobra oprawa dźwiękowa i tytuł pierwszej pełnoprawnej strzelaniny 3D w trybie TPP. Przed Wami nowa produkcja twórców serii SOCOMUnit 13.

9 marca do polskiego PS Store trafiła pierwsza strzelanina powstała z myślą o systemie PS Vita. Unit 13 jest trójwymiarowym przedstawicielem gatunku TPP, stworzonym przez Zipper Interactive (twórcy m.in. serii SOCOM czy znakomitego MAG). Doświadczenie studia w tworzeniu wirtualnych strzelanin pozwoliło stworzyć grę dobrą, do której na pewno niejednokrotnie będę wracał.

Grywalność jest wyznacznikiem prawdziwych hitów. Unit 13 trafia w sedno sprawy. Misje wciągają bez reszty, a syndrom “jeszcze jeden level” męczył mnie do porażenia przez poranne promienie słoneczne, wdzierające się przez sypialniane okno. Całość rozgrywki prezentuje się znakomicie. Każdy kill strike jest inaczej punktowany (PD), więc kilkakrotne przejście tej samej misji nikogo nie powinno dziwić. Inaczej traktowane są tradycyjne headshoty, inaczej ubicie przeciwnika kolbą karabinu. Twórcy postawili na dowolność rozwałki i… elementy taktyczne zmuszające nas do przemyślenia wyboru klasy postaci (infiltrator, snajper, żołnierz, technik, zwiadowca, wsparcie) i planowania przejścia kolejnej misji.

Unit131

Wśród przyjemnych i prostych map pojawiły się również irytująco trudne momenty. High Value Target (HVT) – to odblokowane tryby rozgrywki pozwalające na wyeliminowanie ważniejszych przeciwników.

UWAGA! Jeżeli macie słabe nerwy, a 20 podejście do tej samej misji jest dla Was wyzwaniem nieosiągalnym, proponuję tuż przed zakupem U13 nabycie przynajmniej trzech paczek melisy.

Unit-132.jpg

Tryb kooperacyjny jest jedną z największych zalet u U13. Wystarczy wspomnieć o Uncharted czy ModNation Racers, żeby zrozumieć, jak ogromną krzywdę wyrządza się graczowi, rezygnując z trybu multiplayer. Zipper Interactive zna potrzeby swoich klientów – wydany dla PS3 MAG obsługiwał do 256 graczy na jednej mapie! Panowie z Redmond stanęli na wysokości zadania i tym razem. Gra z przyjaciółmi na dowolnej mapie to szczęście w najczystszej postaci. Co-op tyczy się wszystkich map dostępnych w rozgrywce singleplayer, a smaczku dodaje rozmowa z przyjaciółmi – z mikrofonem nie miałem żadnych problemów. Jeżeli nie macie znajomych posiadających Unit 13 zawsze pozostaje dołączenie do rozgrywki z losowo przydzielanymi graczami.

Co-op jest niemalże pozbawiony wad. W niektórych miejscach zdarzają się niewielkie lagi, a system lobby prosi się o patcha umożliwiającego ponowną grę z tymi samymi ludźmi tuż po zakończeniu rozgrywki. W tej chwili z automatu przechodzimy do głównego menu sieci i znajomych do kolejnej gry dodać musimy „ręcznie”. Sporo czasu zajmuje także nadpisanie najlepszych wyników na leaderboards – z tym jednak da się żyć.

 Unit_133.jpg

Dźwięki, które towarzyszą nam podczas rozgrywki, są przyjemne dla ucha. SFX-y każdej broni stoją na przyzwoitym poziomie, a w tle słyszymy muzykę, która doskonale pasuje do klimatu gry. Nie obeszło się jednak bez małych mankamentów. Przy kilkugodzinnych sesjach muzyka potrafiła się przyciąć lub zapętlić – jedynym rozwiązaniem jest ponowne uruchomienie gry.

Twórcy, najwyraźniej śpiesząc się z wydaniem pierwszego pełnoprawnego TPP na Vitę zapomnieli, że oprócz grywalności w zwiększeniu sprzedaży pomaga również solidna grafika. Tym samym przy pierwszym odpaleniu U13 możemy odnieść wrażenie, że uruchomiliśmy tytuł z PSP. Grafika nie odstrasza, ale i nie zachwyca. Głównym mankamentem okazują się cienie, które przypominają ciemne zlepki pikseli.

Unit_134

Unit 13 oferuje współczesną rozwałkę na Półwyspie Somalijskim, Półwyspie Arabskim czy Azji Południowej oraz eliminację terroryśtów, handlarzy bronią i dyktatorów. Gra się naprawdę bardzo dobrze. Brak sieciowych trybów typu PvP rekompensuje znakomity co-op, a grywalność produkcji spod znaku ZI rekompensuje niedociągnięcia graficzne. Jeżeli jesteś maniakiem zdobywania trofeów, interesująca może okazać się łatwość zdobycia platyny. Podczas pierwszego przejścia gry zdobywamy większość „acziwków”. O cenie rozwodzić się nie będziemy, w końcu jak wygląda sprawa w przypadku dużych produkcji na PS Vitę wszyscy wiemy. Czy warto kupić Unit 13? Tak – z czystym sumieniem polecamy tę pozycję fanom taktycznych strzelanek.

Autorem recenzji jest play69.


Plusy:

  • Pierwsza pełnoprawna strzelanka dla systemu PS Vita!
  • Tryb co-op
  • Audio
  • 36 misji + zadania specjalne
  • 6 klas postaci

Minusy:

  • Przeciętna oprawa graficzna
  • Drobne błędy
  • Brak trybu PvP
  • Zapętlone utwory

Fabuła: 4
Grafika: 6
Dźwięk: 8
Gameplay: 8
M<ultiplayer: 7

Ogólna: 7,5/10


Producent: Zipper Interactive
Wydawca: Sony Computer Entertainment
Data wydania: 07.03.2012 r.
Dystrybucja: cyfrowa i fizyczna
Waga: 1,1 GB
Cena: brak danych

Możesz również polubić…

3 komentarze

  1. Skorrpion pisze:

    Zastanawiam się nad zakupem tej gry lecz mam kilka pytań, na które nie otrzymałem w tej recenzji odpowiedzi.
    Mianowicie, na ile starcza kampania dla pojedynczego gracza i czy po ukończeniu tych 36 misji, jest co robić dalej? Wiem że jest tryb multiplayer… ale patrzę bardziej przyszłościowo, nawet nie wiem, czy serwery jeszcze tej gry działają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *