MouseCraft

Zabawa w kotka i myszkę w laboratorum Schrödingera. Błyskotliwe połączenie klasycznegoTetrisa i kultowych Lemmingów w nowatorskiej grze logicznej warszawskiego Crunching Koalas. Gratka dla wielbicieli gier logicznych. MouseCraft bez tajemnic.

Recenzję napisał: Urouborous

Curve Studios jest świetnie znane miłośnikom konsoli PlayStation Vita dzięki wydaniom wyjątkowych gier niezależnych właśnie na tą platformę. Dzięki brytyjskiemu studiu na handheld Sony trafiły już m.in. takie gry, jak Thomas Was AloneStealth Bastard w edycji na PlayStation przemianowany na Stealth Inc. – A Clone In The Dark w związku z zastosowanym w pierwotnej nazwie wulgaryzmem, Lone Survivor czy Proteus. Tym razem Curve sprowadza na Vitę produkcję niezależnego polskiego studia. Warszawskie Crunching Koalas proponuje nam zabawę w kotka i myszkę w zabawnej grze logicznej zatytułowanej MouseCraft.

Sam producent określa tę grę mianem hybrydy Tetrisa z Lemmingsami. Logiczna układanka połączona z aspektem przygodowym w przykuwającej oko oprawie graficznej wydaje się być ciekawym połączeniem. Głównym bohaterem historii jest kot Schrödinger, szalony naukowiec prowadzący eksperymenty na myszach przy użyciu najdziwniejszych urządzeń. Imię kota bezpośrednio nawiązuje do słynnego eksperymentu myślowego mechaniki kwantowej. Z tym zagadnieniem spotykaliśmy się już na Vicie w Zero Escape: Virtue’s Last Reward oraz w mniejszym stopniu w DanganRonpa: Trigger Happy Havoc czy BlazBlue: Continuum Shift. Muszę przyznać, że jest to jeden ze schematów zastosowanych w grach komputerowych, który na trwale utknął w mojej pamięci. Nazwisko natychmiast wywołało u mnie entuzjazm i liczne koncepcje, które mogłyby nadać grze smaku. Niestety bardzo szybko okazuje się, że poza oczywistym nawiązaniem do nauki i eksperymentów użycie imienia nie ma większego znaczenia. Ów bohater okazuje się jedynie spektatorem wydarzeń rozgrywających się na ekranie konsoli, nie spełniając żadnej dodatkowej roli.

mousecraft2

Naszym zadaniem w MouseCraft będzie przeprowadzenie trzech myszy od punktu A do punktu B za pomocą przycisków fizycznych lub ekranu dotykowego. Interfejs to iście smarphonowe rozwiązania. Duże przyciski, które łatwo wciska się palcami, sprawdzają się dobrze na ekranie dotykowym Vity. Niczego nie możemy zarzucić również sterowaniu fizycznemu. Oczywiście pomiędzy punktami na naszych małych towarzyszy czekają liczne niebezpieczeństwa, od pojemników z wodą czy kwasem zaczynając, poprzez platformy pod napięciem, aż po ładunki wybuchowe. Szczurki poruszają się samodzielnie swoim tempem, nie zważając na niebezpieczeństwo. Gryzonie mogą wspinać się jedynie na wysokość jednego klocka, a nie powinny za to spadać z wysokości wyższej niż 3 klocki, bo skończy się to natychmiastową śmiercią. Należy również pamiętać, że niestety bohaterowie tej przygody nie potrafią pływać. Myszki pod wodą wytrzymują 10 sekund, także nie ma mowy o przetrzymaniu ich w zbiornikach z cieczą. Kwas czy prąd nie dają nawet tej chwili, pozbawiając naszych podopiecznych życia w momencie zetknięcia z nimi. Podobnie jak elementy pod prądem. Bomby za to mają trzy sekundowy zapalnik, więc jest czas na oddalenie się. Każdy z poziomów nafaszerowany jest tymi śmiercionośnymi pułapkami, które mają na celu uniemożliwić nam dotarcie do wyjścia. Jako broń otrzymujemy ruchome klocki kształtami przypominające te świetnie znane z Tetrisa. Możemy dowolnie nimi obracać i ustawiać w wybranych miejscach. Klocki dzielimy na kilka typów. Znajdą się tutaj takie, które raz umieszczone nie mogą już zostać przesunięte; klocki mobilne, które wykorzystamy wielokrotnie, przemieszczając z miejsca na miejsce; klocki zużywające się po dwóch dotknięciach; klocki wybuchowe; klocki galaretowate amortyzujące upadek; klocki elektryczne; klocki odporne na kwas. Każdy z elementów zostaje dodany do rozgrywki w miarę postępów w grze. Towarzyszy mu zawsze prezentacja ułatwiająca dokładne zapoznanie się z funkcjonalnością. Pierwszy etap po wprowadzeniu nowego modułu to zawsze swego rodzaju samouczek.

mousecraft3

Aby dodać grze nieco więcej smaku, w każdym z poziomów umieszczono niebieskie kryształy oraz bomby. Zebranie wszystkich błyskotek oraz doprowadzenie wszystkich trzech gryzoni do wyjścia wymagane jest do zaliczenia każdego z etapów z oceną Perfect. Odpowiednia ilość kamieni szlachetnych niezbędna jest również do otwarcia kolejnych obszarów, których mamy łącznie 4 – każdy po 20 poziomów. Bomby natomiast pozwalają nam na zniszczenie dowolnego klocka aktualnie umieszczonego na planszy. Czasami konieczne będzie zniszczenie elementów, które sami umieściliśmy.

W miarę postępu w grze na ekranie działo będzie się coraz więcej. W dokładnym planowaniu pomoże nam aktywna pauza. Umożliwia ona zatrzymanie rozgrywki w dowolnym momencie i dopasowanie klocków w żądany sposób. Przyspieszenie rozgrywki pozwoli zwiększyć tempo przemieszczania się myszy, gdy już umieścimy wszystkie elementy na planszy.

mousecraft4

Mogłoby wydawać się, że ilość kombinacji sprawia, że gra jest niesamowicie trudna, a rozpracowanie każdego z poziomów na 100% wymaga solidnego główkowania. Otóż największą wadą MouseCraft jest właśnie poziom trudności, który jest rozczarowująco niski. Na każdy z etapów poświecimy od 5 do 15 minut. Tylko nieliczne wymagały dłuższego zastanowienia się. Dodatkowo mniej więcej w połowie gry, tuż po 40 poziomie, następuje załamanie wzrostu zaawansowania łamigłówek. Wszystkie kolejne etapy to już powielone pomysły w wcześniejszych łamigłówek. Niektóre okażą się łatwiejsze inne nieco trudniejsze, ale stanowiły będą generalnie ten sam poziom wyzwania. Po ukończeniu 80-tego wyzwania odczuwałem niedosyt pod względem zaspokojenia potrzeby solidnego główkowania. Czułem się rozczarowany. Problem ten mógłby rozwiązać zaimplementowany w grze edytor poziomów. Ma on jednak jeden wielki minus, ponieważ raczej średnią frajdę sprawia tworzenie etapów, które później możemy przechodzić jedynie sami. Tak, tak. Naszych dzieł stworzonych w edytorze nie możemy udostępnić innym graczom, co czyni to narzędzie bezużytecznym. Możliwość upublicznienia własnych poziomów, tak jak zostało to rozwiązane np. w LittleBigPlanet, w znacznym stopniu urozmaiciłoby rozgrywkę i wydłużyło żywotność gry. Niestety do edytora wejdziemy jedynie z czystej ciekawości lub w celu odblokowania trofeum. Niewykorzystany potencjał.

Oprawa graficzna MouseCraft to przyjemne, kolorowe i momentami humorystyczne animacje, które czynią rozgrywkę balsamem dla oka. Całość została wykonana starannie, poprawnie, bez zbędnych fajerwerków i spełnia swoją rolę. Nie doświadczymy zauważalnych spadków płynności, co jest zdecydowanie dużym atutem. Gorzej sprawuje się oprawa dźwiękowa, będąc jednocześnie poprawną, jak i monotonną. W każdym etapie usłyszymy dwa utwory. Pierwszy w fazie planowanie – spokojny i stonowany, oraz drugi po aktywowaniu myszy bardziej dynamiczny i zagrzewający do działania.

mousecraft5


Podsumowanie


MouseCraft to ciekawe połączenie znanych już rozwiązań z nową i oryginalną koncepcją. Humorystyczna forma prezentacji oraz przyjemna oprawa wizualna świetnie współgrają z niesamowitą grywalnością i frajdą z rozgrywki. Niestety zbyt niski poziom trudności jak na grę logiczną skutecznie odbiera nam satysfakcję z postępów w rozgrywce. Zbyt krótka zabawa dla jednego gracza i brak możliwości udostępniania własnych map stworzonych w edytorze dają odczucie zmarnowanego potencjału, co w połączeniu z wysoką ceną może zniechęcić potencjalnych odbiorców. Odnoszę wrażenie, że tego typu produkcja znacznie lepiej sprawdziłaby się na systemach Android czy iOS ze względu na swoją prostotę i niezobowiązujący charakter rozgrywki. MouseCraft to jedna z tych gier, które potrafią zainteresować potencjalnych odbiorców, ale zawsze czekają na promocję cenową. Ciekawa produkcja, którą warto zainteresować się w przerwach od bardziej absorbujących zajęć.

mousecraft6


Plusy:

  • Wciągająca rozgrywka
  • Ciekawe połączenie rozwiązań z kultowych gier
  • Przyjemna oprawa wizualna

Minusy:

  • Zbyt niski poziom trudności
  • Zbyt krótka
  • Bezużyteczny edytor poziomów
  • Zbyt wysoka cena

Grafika: 6
Dźwięk: 5
Gameplay: 6
Ogólna: 6/10


Producent: Crunching Koalas
Wydawca: Curve Digital
Data wydania: 09.07.2014 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Funkcje crossowe: -buy z PS4 i PS3
Waga: 288 MB
Cena: 46 PLN

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *