Podsumowanie tygodnia (09.05.2021)

W Nintendo śpią na pieniądzach, każdy może zostać deweloperem, premiera Schrodingera i Samus w Fortnite.

Witam w kolejnym przeglądzie. Tym razem zaczniemy od małego ogłoszenia. Do tej pory wpisy z tej serii pojawiały się u nas najczęściej w soboty. W tym tygodniu postanowiłem jednak przełożyć dzień publikacji o jeden dzień. Podsumowania powinny pojawiać się od teraz w każdą niedzielę około godziny 12:00 – o ile nie zaskoczą mnie niespodziewane sytuacje życiowe (tak jak dzisiaj). Mam nadzieję, że nie będziecie mieli tego za złe.

Dobra, jestem i tak spóźniony, więc bez przeciągania – zapraszam do czytania.


Switch już popularniejszy od Game Boya Advance

6 maja Nintendo przedstawiło raport finansowy podsumowujący miniony rok fiskalny. Spoiler alert: Jest dobrze.

Zacznijmy od liczb wykręconych przez hardware. Do końca marca 2021 Nintendo sprzedało łącznie 84.59 mln sztuk Nintendo Switch. Oznacza to, że przez cały miniony rok fiskalny rozeszło się 28.83 mln konsol – czyli ponad dwa miliony więcej niż zakładały przewidywania Nintendo (26.5 mln). W ostatnim kwartale roku fiskalnego, czyli od początku stycznia do końca marca, sprzedano 4.72 mln konsol. Tym samym Switch swoją popularnością przebił Game Boya Advance (81.51 mln). Kolejne w kolejce są Wii (101.63 mln), Game Boy i Game Boy Color (118.69 mln) i Nintendo DS (154.02 mln).

Bardzo dobrze wygląda też sprzedaż software. Łącznie użytkownicy Switcha zakupili już 587.12 mln gier, z czego 230.88 mln tylko w minionym roku fiskalnym. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury w zaledwie nieco ponad miesiąc rozeszło się w 5.59 mln sztuk. Finalny wynik wycofanego ze sprzedaży w marcu Super Mario 3D All-Stars to 9.01 mln. Warto też wspomnieć, że Ring Fit Adventure przebiło barierę 10 mln sprzedanych sztuk, ale Luigi’s Mansion 3 powinno się to udać do końca bieżącego kwartału.

Wygląda też na to, że pomimo fenomenalnej sprzedaży Animal Crossing: New Horizons jednak nie uda się pobić wyniku Mario Kart 8: Deluxe. W minionym kwartale wyścigi z Mario sprzedały się w dwa razy większej ilości egzemplarzy. Zresztą przez cały rok 2020 Mario Kart 8 Deluxe – przypominam, port gry z WiiU wydany cztery lata temu, kupiło ponad 10 mln osób.

Poniżej znajdziecie listę najpopularniejszych tytułów wydanych przez Nintendo (którym udało się sprzedać w przynajmniej milionie sztuk przez ostatnie 12 miesięcy):

  • Mario Kart 8 Deluxe – 35.39 mln
  • Animal Crossing: New Horizons – 32.63 mln
  • Super Smash Bros. Ultimate – 23.84 mln
  • Zelda: Breath of the Wild – 22.28 mln
  • Pokemon Sword/Shield – 21.10 mln
  • Super Mario Odyssey – 20.83 mln
  • Super Mario Party – 14.79 mln
  • Pokemon: Let’s Go, Pikachu / Eevee – 13.28 mln
  • Splatoon 2 – 12.21 million
  • New Super Mario Bros. U Deluxe – 10.44 mln
  • Ring Fit Adventure – 10.11 mln
  • Luigi’s Mansion 3 – 9.59 mln
  • Super Mario 3D All-Stars – 9.01 mln
  • Super Mario Maker 2 – 7.15 mln
  • Super Mario 3D World + Bowser’s Fury – 5.59 mln
  • Zelda: Link’s Awakening – 5.49 mln
  • Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics – 3.14 mln
  • Paper Mario: The Origami King – 3.12 mln
  • Hyrule Warriors: Age of Calamity (nie licząc Japonii) – 3.07 mln
  • Pikmin 3 Deluxe – 2.04 mln
  • Xenoblade Chronicles: Definitive Edition – 1.52 mln
  • Mario Kart Live: Home Circuit – 1.27 mln

Przewidywania Nintendo na trwający obecnie rok fiskalny prezentują się następująco – 25.5 mln konsol i 190 mln gier. Liczby te są większe niż rok temu (kolejno 19.5 mln i 140 mln – zostały one zaktualizowane w trakcie 2020), więc Nintendo ewidentnie jest bardziej optymistycznie nastawione do roku 2021. Tak, myślę o tym samym co wy. NOWE WARIO WARE NADCHODZI!


Kto chce zostać deweloperem?

Od czasu do czasu Nintendo lubi zaskoczyć czymś nietypowym. Po kartonach i obręczy do ćwiczeń przyszła pora na narzędzie do tworzenia gier dla amatorów. Game Builder Garage to nowy projekt, który przy pomocy łatwych do opanowania narzędzi pozwoli każdemu na przygotowanie i udostępnienie światu własnych gier.

Gra będzie się składać z dwóch trybów. Lession Mode będzie zestawem przyjaznych samouczków w formie zagadek logicznych, które stopniowo nam zaznajomią z działaniem narzędzia oraz podstawami game designu. Gdy już sobie z nimi poradzimy, przejść będziemy mogli do trybu Free Programming pozwalającego na nieskrępowane tworzenie własnych projektów. Oczywiście po połączeniu się z internetem możliwe będzie też sprawdzenie dzieł innych graczy.

A jeśli boicie się, że od programowania za pomocą pada lub Joy Conów spuchną wam dłonie, to ucieszy was wiadomość, że w trybie TV możliwa będzie praca za pomocą myszki podłączonej do slotu USB stacji dokującej. Notka prasowa o tym nie wspomina, ale podejrzewam, że z odpowiednią przejściówką możliwe to też będzie w trybie tabletop.

Premiera Game Builder Garage jest zaplanowana na 11 czerwca. Nawet cena nie odstrasza – wersja cyfrowa w przedsprzedaży kosztuje 120 zł. Dostępna będzie również wersja pudełkowa, ale niestety tylko w Ameryce i Japonii.


Kolejne Baldur’s Gate na Switcha miało pojawić się w piątek, ale coś się popsuło…

W czwartek Interplay Entertainment wspólnie z Black Isle Studios zaskoczyło wszystkich nagłą zapowiedzią portu Baldur’s Gate: Dark Alliance na współczesne platformy. Na premierę czekać nie mieliśmy praktycznie wcale, gdyż gra trafiła do sprzedaży już w piątek. No, przynajmniej na PS4 i Xboxy…

W ostatniej chwili przesunięto premierę wersji na Switcha o kilka dni. Nie doprecyzowano powodu poślizgu, choć Black Isle Studios twierdzi, że winnym jest niespodziewany problem związany ze sklepem Nintendo. Nie wiemy kiedy dokładnie Dark Alliance trafi do eShopu, ale powinno się to stać w przyszłym tygodniu. Jeśli jesteście zainteresowani, przyszykujcie ok. 120 zł.

Baldur’s Gate: Dark Alliance oryginalnie ujrzało światło dzienne w 2001 roku na PlayStation 2 – była to pierwsza części serii Baldur’s Gate wydana na konsolach.


Samus? W moim Fortnite? To bardziej prawdopodobne niż myślisz.

W poniedziałek – po miesiącach przygotowań, rozpoczęła się batalia sądowa między Apple i Epic Games związana z prowizjami pobieranymi przez App Store. Temat niesamowicie skomplikowany, więc powstrzymam się od komentowania samej afery – zresztą pewnie już o niej słyszeliście z innych źródeł.

Sam pozew jednak poskutkował wypłynięciem na powierzchnię całej masy dokumentów, prezentacji i innych materiałów ujawniających branżowe sekrety. Dowiedzieliśmy się między innymi, że Epic Games musi płacić Sony za działanie gry multiplatformowej na PlayStation oraz o kwotach, jakie Epic musiał zapłacić za te darmowe gry, które znaleźć możemy co tydzień na Epic Games Store. Nas natomiast interesuje wyciek związany z cross-overami planowanymi w Fortnite.

W minionym sezonie Epicowi udało się dodać do swojej gry masę postaci gościnnych. Mowa na przykład o Dinie Djarinie z Mandalorianina, Larze Croft, Ripley z Obcego, Predatorze, czy w końcu Master Chiefie z Halo od Microsoftu czy Kratosie z God of War od Sony. Wiele osób zaczęło wtedy się zastanawiać, czy Nintendo też dołączy do zabawy. Wygląda na to, że takie plany istniały, a może nawet wciąż są aktualne.

Jeden ze slajdów zarezerwowanych tylko dla oczu prawników (heh) wskazuje na to, że Epic Games negocjowało z Nintendo na temat dodania do Fortnite skórki Samus Aran z Metroida. Nie jest jasne, czy plany te są dalej aktualne, czy może rozmowy na ten temat dalej się toczą.


A teraz mniejsze wieści:


  • Zacznijmy od niepokojących wieści dotyczących Vity – tak, znowu. Wydawca Sometimes You donosi, że choć Sony wycofało się z decyzji zamknięcia cyfrowego sklepu Vity, latem wciąż zamierza zablokować publikowanie nowych gier na platformie. Miejmy nadzieję, że sytuacja się wyjaśni.


  • Activision ogłosiło, że Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 pojawi się na Switchu 25 czerwca. Gra dostępna będzie fizycznie i cyfrowo.


  • Bandai Namco zarejestrowało w Europie znaki towarowe związane z Baten Kaitos i Baten Kaitos Origins – dwoma grami RPG z ery GameCube’a, za produkcję których odpowiadało Monolith Soft przed przejściem do Nintendo. Oczywiście może to nic nie znaczyć, ale ja remastery HD tych gier przyjąłbym z otwartymi ramionami.


  • Red Art Games przygotowało kilka ciekawych zapowiedzi związanych z SturmFront – The Mutant War. Po pierwsze, wersja na Switcha – którą już teraz można zakupić cyfrowo za 40 zł, otrzyma limitowaną do 2900 sztuk wersję fizyczną. Po drugie, gra w wersji cyfrowej i z dopiskiem Farawell Edition trafi na Vitę! A po trzecie, nie tylko na Vitę, ale też na WiiU!


  • Wonder Boy: Asha in Monster World pojawi się na zachodzie już 28 maja. Gra dostępna będzie cyfrowo oraz fizczynie, ta druga wersja jako bonus zawierać będzie oryginalne Monster World IV.

  • World’s End Club otrzymało wersję demonstacyjną we wszystkich regionach – z tego okazji NIS America podzieliło się nowym trailerem produkcji. Premiera gry jest zaplanowana na 28 maja.


  • Modus Games i Pixile zapowiedziały, że popularne battle royale Super Animal Royale otrzyma też wersję na Switcha. Data premiery nie jest jeszcze znana.

  • NIS America potwierdziło, że Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 – Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered oraz Soul Nomad & the World Eaters, trafi do sprzedaży w Europie 3 września.

  • Budżetowa platformówka Infestor trafiła do sprzedaży 7 maja. Kosztuje niecałe 20 zł.

  • Już teraz zakupić możecie także Flowing Lights. Cena to 40 zł.

  • Dzięki IGN otrzymaliśmy sporo nowego gameplayu z Baldo: The Guardian Owls. Data premiery wciąż nie jest znana.

  • Tattoo Punk – cyberpunkowy symulator tatuarzysty, pojawi się też na Switchu. No Gravity Games i VARSAV nie podali do wiadomości jednak, na kiedy jest planowana premiera.

  • Taktyczny rogalik Crying Suns pojawi się w eShopie 27 maja. Cena gry wynosić będzie 84 zł, ale za zakup pre-ordera wydawca oferuje 10% zniżki.

  • Winds of Change – przygodówka określana przez twórców jako “ultimate furry tale”, pojawi się w sprzedaży 3 czerwca. Cena powinna wynosić ok. 80 zł.

  • Rise of the Slime pojawi się w eShopie 20 maja. Już teraz pobrać możecie demo gry.

  • Po paru przesunięciach Death Crown w końcu zabezpieczyło datę premiery. Grę dostępna będzie do kupienia za 52 zł już 12 maja – za zakup pre-ordery otrzymacie 10% zniżki.


  • Brutalna platformówka 2.5D Demon Skin pojawi się na konsolach 30 września.

  • Cotton Reboot! w końcu otrzymało datę premiery na zachodzie. Nowa odsłona zapomnianej serii shoot ’em upów pojawi się u nas 25 czerwca. Przyszykujcie ok. 160 zł. Dostępna będzie także wersja pudełkowa.

  • Platformówka akcji Astalon: Tears of The Earth pojawi się w eShopie 3 czerwca.

  • Stonefly trafi do sprzedaży 1 czerwca.

  • Spike Chunsoft ogłosiło rozpoczęcie prac nad grą na podstawie mangi Made in Abyss. Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness. Trójwymarowe RPG akcji pojawi się na Switchu w 2022 roku. Za wydanie gry na zachodzie odpowiedzialne będzie Numskull Games.

  • I najważniejszy news tego tygodnia. Dzięki Nintendo Minute możemy podziwiać nowy, oficjalny i majestatyczny trójwymiarowy render Waluigiego.

Ufff… 😏

PowerA “przypadkowo” niemal w tym samym momencie zapowiedziało nową wersję licencjowanego kontrolera bezprzewodowego. Trafi od do sprzedaży 4 czerwca.

*dźwięk Pro Controllera wyrzucanego do kosza*

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.