Podsumowanie Tygodnia (02.05.22 – 08.05.22)

Adam Jensen na miniaturce to nie clickbait. To znaczy, może lekki, ale… Uwierzcie mi, ma to sens.


Reggie napisał książkę

Kilka dni temu były Prezes Nintendo of America Reggie Fils-Aimé wydał książkę “Disrupting the Game: From the Bronx to the Top of Nintendo”. Spora część książki skupia się oczywiście czasach spędzonych przez Regginatora w Nintendo, dzięki czemu na jaw wyszła masa nowych faktów i ciekawostek zdradzających działanie firmy za zamkniętymi drzwiami. Wszystkiego oczywiście nie wypiszę, ale poniżej przygotowałem listę kilku najciekawszych informacji udostępnionych przez biznesmena:

  • Reggie chciał, aby premierowa cena Nintendo 3DS w USA wynosiła $199. Satoru Iwata był przeciwny temu pomysłowi, choć zaproponował kompromis w postaci ceny na poziomie $219 lub $229. Reggie odrzucił propozycję ze względu na specyfikę zachodnich rynków. Finalna premierowa cena 3DS-a na zachodzie wynosiła $249. Przez kiepską sprzedaż konsoli w pierwszych miesiącach życia Nintendo postanowiło stale obniżyć cenę do $169 w lipcu 2011.
  • Według Reggiego Game Boy Micro był błędem. Nintendo of America nie chciało marnować zasobów marketingowych na promowanie przestarzałej konsoli – zamiast tego wolało skupić się wyłącznie na świeżym Nintendo DS (Game Boy Micro trafił na rynek rok po premierze DS-a). Kompaktowa forma urządzenie nie przypadła też do gustu samemu Reggiemu, który uznał, że konsola nie nadaje się do dorosłych rąk. Nintendo of America zostało więc de facto zmuszone do wydania Game Boya Micro. Produkcja konsolki została przerwana w 2008 roku, a na rynek trafiło finalnie tylko 2.42 mln sztuk.
  • W zachodnich rynkach do każdego pudełka z Nintendo Wii za darmo dołączana była kopia Wii Sports. Reggie był jednym z adwokatów tego pomysłu i wspomina jak ciężkie było przekonanie do takiego kroku Satoru Iwatę oraz Shigeru Miyamoto. Choć Iwata relatywnie szybko przyznał rację Reggiemu, przekonanie twórcy Mario była znacznie trudniejsze. Podczas spotkania w Kioto w lipcu 2006 roku Miyamoto zaproponował, aby miejsce Wii Sports zajęło Wii Play. Reggie zaznaczył jednak, że zbiór minigier nie zwiększy wartości zestawu równie mocno co znacznie bardziej dopracowane Wii Sports. Zamiast tego zaproponował, aby Wii Play było połączone w zestaw z Wii Remote. “Wiecznie obecny uśmiech i radosne spojrzenie oczu Miyamoto” w tym momencie zniknęło, a wyraźnie zdenerwowany twórca Mario oznajmił, że nikt z obecnych Amerykanów nie rozumie jak trudnym zadaniem jest tworzenie ukochanych przez ludzi gier, a Nintendo “nie rozdaje swojego softwaru za darmo”. Iwata musiał nieco uspokoić swojego kolegę, a negocjacje trwały jeszcze kilka tygodni. Finalnie Wii Sports było dodawane do wszystkich sprzedawanych Wii poza Japonią. Wii Play można natomiast było kupić w zestawie z dodatkowym kontrolerem.
  • Historia podobna do powyższej. Reggie zaproponował Iwacie i Mayomoto, aby do pierwszych egzemplarzy Nintendo DS sprzedawanych w Ameryce dołączyć demo zapowiedzianego Metroid Prime Hunters, które byłoby świetną pokazówką możliwości technicznych nowej konsoli. Iwata i Miyamoto nie chcieli jednak rozdawać stworzonego przez Nintendo softwaru za darmo. W końcu jednak się zgodzili i do kilku pierwszych milionów DS-ów wypuszczonych na rynek amerykański dołączany był kartridż z Metroid Prime Hunters: First Hunt. Pełna wersja Metroid Prime Hunters zadebiutowała w marcu 2006.
  • Trudno był także przekonać Iwatę do dodania sudoku w zachodnich wersjach Dr Kawashima’s Brain Training. Japoński neurobiolog nigdy nie używał sudoku w swoich publikacjach, w związku z czym Nintendo nie dodało łamigłówki do japońskiej wersji gry. Reggie uznał jednak, że jej obecność zainteresowałaby zarówno starszych jak i młodszych odbiorców. Iwata początkowo miał mieszane uczucia, ale Prezes NoA przekonał go do zaprezentowania tego pomysłu Dr. Kawashimie. Naukowiec w końcu się zgodził.

Jeśli macie ochotę na więcej, tytuł możecie zakupić w formie papierowej, cyfrowej lub audio poprzez Amazon (to nie reklama). Osobiście polecam audiobooka czytanego przez samego Reggiego. O całości na pewno napiszę niedługo dłuższy tekst.


Square Enix pozbywa się większości swoich zachodnich deweloperów

Sezon sprzedażowy trwa. Grupa Embracer zakupi od Square Enix trzy duże zachodnie studia AAA – Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal. Wraz z zespołami w ręce Embracera wpadną też prawa do ponad 50 różnych marek – w tym między innymi Deus Ex, Tomb Raider, Legacy of Kain czy Thief.

Zakup wyceniono na 300 milionów dolarów (tak, milionów, nie miliardów), a transakcja powinna się zakończyć między lipcem a wrześniem 2022. Oznacza to transfer ponad 1100 pracowników trzech studiów rozsianych po ośmiu lokacjach. Square Enix pozbędzie się więc znaczących zasobów, na których opierała się ich zachodnia działalność. Eidos Montreal niedawno zakończył prace nad Guardians of the Galaxy, a Crystal Dynamics aktywnie pracuje nad kolejną odsłoną Tomb Raider oraz wspiera The Initiative i Microsoft przy produkcji nowego Perfect Dark. Aktualne plany Crystal Dynamics nie ulegną zmianie po przejściu w ręce Embracera.

Embracer Group to szwedzka korporacja holdingowa, pod której parasolem działają 124 studia deweloperskich rozsianych po całym świecie. Do grupy należą m.in. THQ Nordic, Gearbox Entertainment, Koch Media i Saber Interactive. Embracer posiada w tym momencie prawa do ponad 850 franczyz.

Zachodnia część Square Enix zdecydowanie ciążyła japońskiemu zarządowi firmy od pewnego czasu. Zachodnie gry wydawcy cieszyły się zwykle stosunkowo dużą popularnością i pozytywnym odbiorem. Square Enix wielokrotnie jednak zaznaczało, że sprzedaż ich zachodnich gier nie sprostała wewnętrznym oczekiwaniom. No i zyski były zapewne tylko kroplą w porównaniu do morza jakim jest chociażby Final Fantasy XIV. Biorąc to wszystko pod uwagę wciąż jednak trudno nie pomyśleć, że 300 milionów to naprawdę niewielka cena za taką ilość IP i trzy utalentowane zespoły. Na początku roku Sony zapłaciło ponad miliard dolarów za samo Bungie.

Pozostaje mieć nadzieję, że Embracer zdecyduje się na wydanie większej ilości portów gier Crystal Dynamics i Eidos Montreal na Switchu. Square Enix zaniedbało tę sferę wsparcia dla Nintendo, a do tej pory jedynymi częściami takiego na przykład Tomb Raidera zapowiedzianymi na handhelda są Lara Croft and the Guardian of Light i Lara Croft and the Temple of Osiris, które mają trafić do eShopu w tym roku.

Ja poproszę przenośną wersję Deus Ex: Human Revolution. A następnie zapowiedź trzeciej gry o historii Adama Jensena. A, no i pierwszego Deus Exa również bym chętnie sobie przypomniał. Deus Ex Go w sumie też był fajną grą logiczną…

BOŻE DROGI, JA PO PRSOTU CHCĘ, ŻEBY KTOKOLWIEK ZROBIŁ COKOLWIEK Z MARKĄ DEUS EX.

Tylko nie tykajcie The Fall. Nie rozmawiamy o The Fall…


Nintendo udostępniło sporo nowych materiałów z Mario Strikers Battle League Football

Dobra wiadomość? Dostaliśmy nowy trailer i całkiem sporo dodatkowej porcji gameplayu z nowego Mario Strikers. Nintendo nawet uruchomiło oficjalną stronę gry. Zła wiadomość? Wszystko wyłącznie po Japońsku, bo najwyraźniej w Nintendo of America mają obecnie większe problemy na głowie.

W każdym razie – nowa gra Next Level Games (tak, potwierdzono już, że nad grą pracują twórcy Luigi’s Mansion 3) prezentuje się jako najbardziej ekspresywna gra sportowa z Mario od czasu… Mario Strikers Charged z 2007. Odliczam każdy dzień do premiery. A ta odbędzie się 10 czerwca.


Mocne otwarcie Nintendo Switch Sports w Japonii, Switch popularniejszy od 3DS-a

W związku ze Złotym Tygodniem cotygodniowy japoński ranking sprzedaży gier zaliczył opóźnienie. Famitsu postanowiło się podzielić jednak dwoma ważnymi liczbami.

Nintendo Switch Sports w samej Japonii zaliczyło otwarcie na poziomie 190 tys. sztuk. Jest to bardzo dobry wynik, choć nieco słabszy w porównaniu do Wii Sports Resort, które przez pierwszy tydzień sprzedało się w liczbie 354 tys. egzemplarzy. Trzeba jednak pamiętać, że Famitsu posiada dostęp jedynie do wyników wersji fizycznych. Możliwe więc że po zsumowaniu pudełek i cyfrówek liczba sprzedanych kopii Nintendo Switch Sports jest podobna.

Poza tym w Japonii sprzedano już 24.6 miliona sztuk Switcha. Tym samym konsola przebiła wynik wykręcony przez 3DS-a w ciągu 10 lat. Switch został więc trzecią najlepiej sprzedającą się konsolą w historii regionu. Nad nim znajdują się jeszcze Game Boy/Game Boy Color (32,47 mln) oraz Nintendo DS (32,99 mln).


Poza tym:

  • Geoff Keighley ogłosił, że prezentacja Summer Game Fest Live! odbędzie się 9 czerwca o godzinie 18:00 czasu polskiego. Umarło E3, niech żyje Game Mess!
  • Metroidvania RPG Souldiers zaliczy małe opóźnienie. Gra miała trafić do eShopu 19 maja, nowa data premiery to 2 czerwca.
  • 1 czerwca na Switchu zadebiutuje The Big Con: Grift of the Year Edition. Przygodówka będzie historią o dorastaniu w latach 90. wymieszaną z kryminałem. Oto trailer.
  • Prinny Presents NIS Classics Volume 3 zadebiutuje w Europie 2 września. W skład zestawu wejdą La Pucelle: Ragnarok oraz Rhapsody: A Musical Adventure.
  • Redout 2 trafi do sprzedaży 26 maja. Gra pozwoli na antygrawitacyjne wyścigi na 36 trasach w pojedynkę dzięki rozbudowanemu trybowy kampanii oraz online (maksymalnie 6 graczy na Switchu, 12 na reszcie platform).
  • Furi – slasher 3D od The Game Bakers, otrzyma nowe DLC. Dodatek Onnamusha będzie kosztować ok. 28 zł i pozwoli na ukończenie wszystkich trybów kampanii zupełnie nową postacią charakteryzującą się oryginalnym zakresem ruchów. Świetny pretekst do powrotu. Premiera 17 maja.

Wyniki sprzedażowe (tylko wersje fizyczne):

Wielka Brytania (01.05.2022 – 07.05.2022):

Poprzedni tydzień # Tytuł
1 1 Nintendo Switch Sports
2 2 Lego Star Wars: The Skywalker Saga
4 3 Horizon Forbidden West
6 4 Mario Kart 8: Deluxe
9 5 Kirby and the Forgotten Land
5 6 Pokémon Legends: Arceus
7 7 Elden Ring
8 8 Grand Theft Auto 5
New Entry 9 Sifu
12 10 Minecraft (Switch)

Relatywnie niewielki, 32-procentowy, spadek sprzedaży w porównaniu z pierwszym tygodniem pozwolił NIntendo Switch Sports na utrzymanie się na szczycie rankingu.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.