The Library of Babel

Przygodowa skradanka w sosie z twardego science fiction.

The Library of Babel to miszmasz gatunków i pomysłów. Tanuki Game Studio czerpie z garściami z worka przeróżnych inspiracji. Jest to dosyć luźna adaptacja opowiadania o tym samym tytule autorstwa Jorge Luisa Borgesa z dającym się wyczuć wpływem Jądra Ciemności. Silny nacisk na fabułę i zbieranie narzędzi potrzebnych do popchnięcia gry do przodu przywodzi na myśl klasyczne przygodówki point’n’click. Natomiast podczas grania ciężko nie wyczuć inspiracji kultowym Another World. Taka mieszanka nie do końca jednak łączy się w dobrze działającą grę.

Fabuła rozgrywa się około 20 tysięcy lat po wyginięciu rasy ludzkiej. Nowymi gospodarzami Ziemi stały się roboty, które nie zdają sobie sprawy z istnienia swoich poprzedników. Jednym z takich robotów jest nasz protagonista o imieniu Ludovik. Jako detektyw otrzymuje on zadanie rozwiązania tajemnicy morderstw, z którymi zmaga się jedna z kolonii po tym, gdy grupa żołnierzy buntuje się wobec ustawionego porządku. A wszystko to w tle odkrycia tajemniczej biblioteki, która skrywa zapiski wszystkiego co zostało i zostanie zapisane.

Otrzymujemy więc dosyć interesującą fabułę, którą gra stara się opowiedzieć poprzez połączenie platformówki, klasycznej gry przygodowej i skradanki. Technicznie mięsem gry jest ten ostatni składnik, lecz to właśnie on wypada tutaj najgorzej. The Library of Babel nie posiada zbyt wiele systemów urozmaicających unikanie wykrycia przez zbuntowanych żołnierzy, na których natykamy się podczas poszukiwania wskazówek. Skradanie zazwyczaj sprowadza się do powolnego przemieszczania się zza jednej sterty worków do drugiej, gdy patrolujący poziom przeciwnik zwrócony jest w drugą stronę. Gra charakteryzuje się dosyć atrakcyjną oprawą graficzną korzystającą zazwyczaj z czerni i drugiego innego koloru do przedstawienia akcji. Nie powiem – miejscami naprawdę potrafi być piękna. Jednak skutkiem ubocznym tego kierunku jest fakt, że naprawdę ciężko odróżnić przedmioty, z którymi możemy wejść w interakcję od tła. Nie ma też żadnego systemu poziomów wykrycia, który pozwoliłby na niewielkie potknięcia ze strony graczy. Jeśli przeciwnik zobaczy chociaż kawałek stopy wystającej poza osłonę, natychmiast nas zastrzeli. Powoduje to masę niepotrzebnych i frustrujących śmierci.

Trochę dziwi mnie tak mocny nacisk na skradanie i skakanie w tytule, którego ewidentnie najmocniejszą stroną jest część przygodowa. Historię the Library of Babel zdecydowanie lepiej można opowiedzieć w formie klasycznego point’n’click, którego fani są zdecydowanie wygłodniali. Samo zbieractwo i wykorzystywanie przedmiotów w naszym ekwipunku do usuwania narracyjnych barier jest zrealizowane dosyć intuicyjnie. Gdyby twórcy skupili się wyłącznie na tym, Biblioteka stała by się naprawdę interesującą propozycją dla fanów tego gatunku. Zamiast tego dostaliśmy zbyt rozwodniony gulasz.


Trudno powiedzieć…


Serdecznie dziękujemy Neon Doctrine
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: Tanuki Game Studio
Wydawca: Neon Doctrine
Data wydania: 7 kwietnia 2023 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 4,3 GB
Cena: 53,60 PLN


Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *