The Cub

Księga Dżungli po erze człowieka, czyli parkour po ruinach kapitalizmu.

The Cub nie jest pierwszym projektem studia Demagog, który oferuje krytyczny spojrzenie podczas postapokaliptycznej przyszłości Ziemi. W tej samej wersji rzeczywistości, w której ludzkość nie dawała już rady żyć na zanieczyszczonym globie, a najbogatsi ewakuowali się na Marsa, rozgrywa się Golf Club Nostalgia. Jest to historia opowiadająca o tęsknocie za normalną grawitacją i powrotach w celu wbijania piłeczek w dołek – i ocenienia możliwości powtórnej kolonizacji. Fabularnie te dwie pozycje są jednak związane tylko częściowo poprzez postać starszego golfisty Charliego, natomiast głównym bohaterem The Cub jest chłopiec wychowany przez wilki, któremu zagraża nowoprzybyła ekspedycja z Marsa.

Sama historia nie jest zbyt rozbudowana – gra zamyka się w dwóch godzinach, a większość tego czasu gracz spędzi na platformowej rozgrywce, uciekając przed pogonią Marsjan/eks-Ziemian, ale elementy fabularne i tak robią pewne wrażenie. Ramę historii stanowią świetnie wyglądające „malowidła naścienne”, niczym z prehistorycznych jaskiń, za pomocą których chłopiec przedstawia, co się dzieje. Samym obrazem jest jednak opowiadanie otoczeniem – szyldy firm, znajdowane gazety, książki, maile czy stylizowane na klasyki gatunków fragmenty filmów – odtwarzają melancholijną i tragiczną historię ostatnich dni na Ziemi. Jej dopełnieniem jest ciągle grające w tle Radio Nostalgia – stacja nadająca z Marsa, w której pojawiają się wiadomości, wspomnienia ludzi z życia na Błękitnej Planecie oraz, oczywiście, muzyka. Raz nawet pojawiło się „Aaa, kotki dwa”! Szkoda więc, że przez problem techniczny czasami radio na dłuższą chwilę przestawało grać. Mam nadzieję, że zostanie to naprawione, bo jednak jest to kluczowy element doświadczenia.

Właśnie, oprawa dźwiękowa jest ponadprzeciętna. Radio Nostalgia to nie tylko przewrotny komentarz na temat tego, jak dawne elity średnio radzą sobie na Marsie, marząc o powrocie na Ziemię, którą sami zniszczyli; ale również źródło całkiem dobrej satyry (nie ma to jak najnowszy trend muzyczny, corporate babypop). Jest tam też sporo rzeczywiście dobrej muzyki. Odcinki radia są przypisane do konkretnych poziomów i świetnie uzupełniają się z tym, co akurat dzieje się na ekranie, a bit idealnie pasuje do tempa ruchu. Muzyka to głównie różne warianty elektroniki: d’n’b, techno, house w swojej głębokiej, organicznej i hipnotycznej odsłonie, ale pojawią się też wariacje na temat reggae czy melancholijne ballady przywołujące na myśl twórczość Nicka Cave’a.

Sama rozgrywka jest naprawdę przyjemna i aż szkoda, że trwa tak krótko. Dużą częścią przyjemności jest wyśmienita oprawa graficzna – wspinanie się po klimatyzatorach na ścianach gigantycznych drapaczy chmur wypełniających cały kadr robi wrażenie. Wiele tu pejzaży, ruin poprzecinanych odradzającą się roślinnością, zakurzonych neonów i wszystkiego, co młode wilki lubią najbardziej. Do tego dochodzi płynna animacja (chociaż dołączam się do głosów, że postać porusza się trochę zbyt „ociężale”) i można naprawdę cieszyć się tą pozycją. Tym bardziej, że The Cub stoi nie tylko samą oprawą, ale i gameplayem – dość standardowa, platformówkowa mechanika urozmaicona jest pomysłowymi sekwencjami typu stealth, unikaniem pocisków podczas lotu na jetpacku, szalonym zjazdem kopalnianym wózkiem czy ujeżdżaniem stada wściekłych bawołów. Krótko mówiąc, dwie godziny rozgrywki napakowane są atrakcjami, dzięki czemu faktycznie czuć, że coś się przeszło. Z drugiej strony myślę, że gra mogłaby trwać dłużej i zaoferować bardziej rozbudowaną fabułę.

Podsumowując, The Cub to bardzo przyjemna i urozmaicona platformówka, z którą z chęcią spędziłabym więcej czasu. Dystopijna wizja przyszłości przedstawiona przez twórców z ironizującym poczuciem humoru przyozdobiona jest naprawdę piękną oprawą audiowizualną. Produkcja cieszy oczy, ale przede wszystkim uszy dzięki świetnemu pomysłowi, jakim jest Radio Nostalgia. Myślę, że warto brać, a sama już zaopatrzyłam się w poprzedni tytuł twórców.


Polecamy!


Serdecznie dziękujemy Untold Tales
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: Demagog Studios
Wydawca: Untold Tales
Data wydania: 19. stycznia 2024 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 1.2 GB
Cena: 60 PLN

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *