Subsurface Circular

Na Vicie pojawiły się dwie pierwsze gry Mike’a Bithella. Obie były interesujące pod względem scenariuszowym, ale w kwestii gameplayu nasi recenzenci mieli różne uwagi. Teraz na Switchu pojawiła się trzecia gra Mike’a i jest skupiona na treści, co wychodzi jej produkcji na dobre.

Subsurface Circular został wydany z dopiskiem, że jest to short w wykonaniu studia brytyjskiego developera, więc nie czeka na nas długie posiedzenie, raptem 3-4 godziny z konsolą. O tym czasie w znacznej mierze zdecyduje prędkość, z jaką czytamy, a trzeba zaznaczyć, że będziemy właściwie robić tylko to. Akcja produkcji rozgrywa się w wagonie metra, w którym siedzi nasz protagonista. Jest nim android Theta One One, a wyznaczoną mu funkcją jest bycie detektywem. Kolejny rutynowy dzień przerywa mu Tek fabryczny, który próbuje go przekonać, aby podjął się niezależnego zlecenia. Tym zleceniem jest dowiedzenie się, gdzie przepadł przyjaciel fabrycznego androida i dlaczego w ogóle znikają kolejne Teki. Na tym lepiej się zatrzymać, ponieważ każda kolejna próba przekazania czegoś o fabule przejdzie już w spoilery. Klimat przyszłości, obok treści, bardzo dobrze buduje oprawa 3D, mimo że ograniczona jest do jednej lokacji. Do tego dochodzą interesujące projekty robotów (które są wyjaśnione!) i nawet interface gry jest futurystyczny. Przez większość czasu towarzyszy  nam oszczędne audio w postaci dźwięków typowych dla metra – dźwięk pociągu czy spikerki. Muzyka pojawia się sporadycznie, a gdy już jest ją słyszymy, są to elektroniczne  beaty, które wpadają w ucho. Ciekawym dodatkiem jest też wykorzystanie funkcji HD Rumble, żeby podkreślić, że jedziemy metrem.

Sama rozgrywka opiera się na tekście. Wskazujemy kolejne Teki, z którymi chcemy porozmawiać, a następnie przeprowadzamy nimi rozmowy. Dialogi odbywają się na zasadzie wyborów, więc każda akcja wywoła inną reakcję, ale od razu warto zaznaczyć, że bez względu na to, jakie rozgałęzienie wybierzemy, i tak zawsze wrócimy do głównej ścieżki. Jako że nasz Theta jest detektywem i prowadzi sprawę, przyjdzie nam wysilić trochę szare komórki. Nie będzie to nic specjalnego, zagadki głównie opierają się na dojściu do tego, jak wyciągnąć informację z danego androida czy w jakiej kolejności z nimi rozmawiać. Nawet jeśli trafi się coś trudniejszego dla danego gracza, to zawsze można skorzystać z systemu podpowiedzi. Gdy grę przejdziemy, możemy to zrobić drugi raz, ale już z komentarzem twórców lub próbując wybierać inne odpowiedzi, ot tak, z ciekawości.

Opierając się na naszych wcześniejszych doświadczeniach z Thomas Was Alone i Volume, możemy dojść do wniosku, że Subsurface Circular pokazuje, że produkcje Mike’a są lepsze z jak najprostszą rozgrywką. Skupienie gry w jednym wagonie metra, bez poruszania się (poza obracaniem głową) i tylko na rozmowach uwypukla to, w czym ten twórca jest najlepszy. Tym razem również spoglądamy w przyszłość i jest to przyszłość dzielona z inną inteligencją, ale taką, którą ludzie sami stworzyli. A ponieważ sami ją stworzyli, narzucili jej pewne prawa i ograniczenia, a mimo to potrafią być wobec niej niechętni, choć takze bardzo jej ufać. Równie interesujący jest zarys świata, w którym dzieje się akcja, czyli to, w jakim stadium rozwoju jest ludzkość oraz jak radzi sobie z problemem robotyzacji miejsc pracy. Sam wątek zniknięcia Teka oraz innych androidów prowadzi do całkiem zaskakującej konkluzji, a już sam finał stawia nas przed bardzo trudnym wyborem. Produkcję mogę więc polecić każdej osobie, która lubi gry skupione na historii. Śledztwo Thety wciąga, intryguje, daje do myślenia, ale też potrafi rozbawić. Warto dać te 22 złote i spędzić z nią wieczór, a może i dwa, trzy, jeśli zechcecie powrócić dla innych opcji dialogowych czy komentarzy twórców.


Ocena: 8,5/10


Serdecznie dziękujemy Bithell Games
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: Bithell Games, Ant Workshop
Wydawca: Ant Workshop
Data wydania: 1 marca 2018 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 546 MB
Cena dla Switcha: 21,99 PLN

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *